Montessoripedagogik på Svalövs Montessori
Montessori är en komplex, djupgående pedagogik utvecklad ur vetenskaplig observation och praktik av dr Maria Montessori. Montessorimetodens hjärta är inte i själva materialen, utan i en uppsättning etablerade grundprinciper som Dr. Montessori etablerade. Det är samma principer som Skolverket propagerar för att utbildningen ska vila på genom begreppet
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Montessoris 10 vägledande principer
Montessori är att anpassa barnens hela miljö och genom undervisning använda noggrant utarbetade material för att möta barnets/elevens behov.
Princip 1: Respekt för barnet
Respekt för barnet är huvudprincipen bakom hela Montessorimetoden. Dr. Montessori ansåg att barn skulle erkännas som självsäkra, kapabla medlemmar i sin miljö och bör respekteras som sådana. Respekt visas för barn genom att lita på dem, inte avbryta deras koncentration och ge dem frihet att göra val och att vara oberoende.
Princip 2: Det absorberande sinnet
Dr. Montessoris forskning avslöjade att de första sex åren av livet, kallad perioden för det "absorberande sinnet", är de mest avgörande för ett barns utveckling. Under denna tid har barnets sinne en svampliknande förmåga att absorbera information från sin omgivning.
Princip 3: Sensitiva perioder
Dr. Maria Montessori observerade att barn går igenom specifika stadier i sin utveckling när de är mest kapabla att lära sig specifika kunskaper och färdigheter. Hon kallade dessa stadier "sensitiva perioder". Dessa perioder är i huvudsak tillfällen för lärande. Kännetecken för sensitiva perioder inkluderar intensivt fokus, upprepning, engagemang för en uppgift och perioder av djup koncentration.
Princip 4: Den förberedda miljön
Den förberedda miljön är en noggrant förberedd lärdomsplats där allt har ett syfte och en plats. En distinkt känsla för ordning finns som hjälper barn att utveckla logiska tankeprocesser. Grundidén är "ordning i miljö och sinne."
Princip 5: Utbilda hela barnet
Montessoripedagogik är ett holistiskt tillvägagångssätt som fokuserar på att vårda varje barns potential genom att tillhandahålla lärandeupplevelser som stödjer deras intellektuella, fysiska, sociala och känslomässiga utveckling. Alla områden i ett barns utveckling hänger ihop och ses som lika viktiga. Montessoriläroplanen inkluderar inte bara språk och matematik, utan täcker också praktiskt liv, sensoriskt och kultur.
Princip 6: Följ barnet
Dr Maria Montessori trodde att barn instinktivt visste vad deras sinnen och kroppar behövde för att lära sig och växa. Hon föreslog att om vuxna noggrant observerade skulle de kunna identifiera ett barns behov och intressen och tillhandahålla anpassade aktiviteter och upplevelser. Med det i åtanke föreslår Montessoripedagogik personligt lärande som är skräddarsytt för varje barns unika utvecklingsstadium, intressen och behov.
Princip 7: Frihet inom gränser
Frihet inom gränser är ett bemyndigande koncept som omfattar föreställningen om barnet som en kompetent varelse som är kapabel att lära och göra för sig själv. Dr Montessori observerade att barn lär sig bäst när de får friheten att röra sig, att välja sitt eget arbete och att följa sina intressen. Denna frihet verkar också inom gränser inklusive respekt för sig själva, respekt för andra och respekt för miljön.
Princip 8: Inre motivation
Montessorimetoden föreslår att lärande är sin egen belöning. Extrinsiska belöningar som beröm eller klistermärken används vanligtvis inte. Istället läggs fokus på processen, snarare än produkten, eftersom barn får en känsla av prestation av att slutföra en aktivitet och lära sig att göra den själva. Denna inre motivation uppmuntrar ett barn att titta inåt efter känslor av tillfredsställelse och bygger också upp deras självförtroende.
Princip 9: Oberoende
Dr. Maria Montessori rådde att vuxna aldrig bör göra för ett barn vad de är kapabla att göra för sig själva. Montessori tillhandahåller miljön, materialen och vägledningen så att barn kan lära sig att göra och tänka själva.
Princip 10: Auto-Education = självinstruerande
Auto-Education bygger på tron att barn är kapabla och villiga att lära sig själva om de förses med rätt material. Dr. Montessori utvecklade noggrant material utformat för att möta detta behov och ge barn förmågan att styra sitt eget lärande. Den vuxnas roll är helt enkelt att förbereda miljön och erbjuda skonsam vägledning och uppmuntran till barn när de utbildar sig själva.
Pedagogrollen
Filosofins krånglighet och de bildperfekta miljöer som visas på sociala medier parat med föräldrars krav kan få Montessori att verka överväldigande och ouppnåeligt, men allt börjar med ovan grundläggande principer. Som pedagog på Svalövs Montessori krävs att du anammar och gör principerna till dina, eftersom principerna är hjärtat i Montessorimetoden och vår verksamhet. Du behöver tro på barn/elever som kapabla att lära, leda och följa och att du ansvarar för din undervisningsmiljö som deras förutsättningar. Ge barnen/eleverna ledning, respekt och främja deras oberoende så kommer dina barn/elever att blomstra tack vare dig som Montessoripedagog.